tisdag 30 april 2019

Kulturkollos tisdagsutmaning: Om jag säger Indien så säger du.....

Det är en vecka som handlar om Indien inne på Kulturkollo. Så här lyder veckans fråga:

Idag är det valborgsmässoafton och jag tänker att det får bli en lättsam och snabb utmaning. Jag frågar helt enkelt just dig:

Om jag säger Indien så säger du …

Vad ploppar upp i ditt huvud?

Handlar det om mat, yoga, meditation, kläder, litteratur, film, musik, naturupplevelser, arkitektur eller kanske kryddor? Just idag tänker jag allra mest på tandoorikyckling med raita och naanbröd. Det är så himla gott!

Svara här i kommentarerna eller på egen blogg. Insta och twitter funkar förstås också bra. Tagga med #kulturkollo och länka gärna in här så att vi hittar till varandra.

Släng nu iväg er tanke och del den med oss och sedan är det bara att ut och fira Valborg alla fina!

Indien är ett land som jag inte riktigt har ett kulturellt förhållande till. Däremot tänker jag på religion och det utanförskap som de kastlösa, och egentligen finns inte kastsystemet kvar men men, lever i. Arbeten som ingen vill ha och dessutom andra hemska saker som sker i deras samhällsklass. Jag tänker nog dessvärre också på de våldtäkter som skett på offentliga toaletter de senaste åren. Som sagt, Indien är ett område jag arbetar med i mina kurser en del. Oftast inte kulturellt utan mer samhällsorienterande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar