tisdag 9 april 2019

Kulturkollos tisdagsutmaning: Vad surrar, brusar och bökar i ditt huvud?

Kulturkollo undrar denna vecka vad som snurrar i huvudet på mig och dig.

Veckans utmaning kan vara hur svår som helst eller lätt som en plätt. Om man inte hinner sätta på sig filtret så surrar det en massa oskrivna saker i ens huvud, men så fort man tänker för mycket så blir det [kanske] tomt.

Nya releaser? Gamla klassiker? En skitkass TV-serie, kroppspositiva instragramkonton, politik. Visst görs det för lite film nu för tiden? Varför ringer folk när de kan sms:a? Tror vi att alla dör i slutet av Game of Thrones? Varför läser jag så lite lyrik? Jag skulle vilja prata om knasiga titlar, bortglömda album och en superintressant podd.

Kort och gott: vad surrar, brusar och bökar i ditt huvud just nu? Vad vill du prata om?

Det första som snurrar är nationella prov och det faktum att vi inte fick allt material förra veckan. När vi kontaktade ansvariga fick vi veta att vi skulle ha hört av oss tidigare. Fast vi får öppna proven förrän samma morgon som provet skulle genomföras. Då saknades material som vi faktiskt beställt och hur skulle vi få tag på det? 10 USB med inlästa texter för våra dyslektiker. Jo, men alltså grattis till oss. Vi fick alltså en kommentar om att vi inte kollat tidigare när vi inte får kolla tidigare. Knepigt? Rena moment 22.

Det andra är att jag har hemtenta i min distanskurs och jag funderar över makt, myndighet och patriarkat. Lite spännande är det men samtidigt är det mycket material som ska plockas fram för att skriva 1500 ord. Men det går framåt och jag känner mig nöjd. Många texter är källtexter och röster som handlar om kvinnlig rösträtt från 1900-talets början är väldigt lik det vi har idag.

Som nummer tre kommer att det är snart är påsk och då betyder det påsklov. Så skönt och så lätt att få njuta av våren. Fast lite mycket pollen och även om jag inte är allergisk är jag korsallergier och får torra slemhinnor. Vackert och skönt men sandpapper under ögonlocken.

I och med att det är påsk så fyller jag år. När påsk infaller i mitten av april brukar det vara runt min födelsedag. Jag är ju född på långfredagen så det är liksom min helg. I år fyller jag på en tisdag men fortfarande i närheten av påsk.

Star Wars-trailern kommer på fredag. Pust och stön, jag har lite puls över det också. Vi får se som man säger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar