måndag 11 september 2017

The Beach




Richard är en backpacker som just kommit till Thailand. Han tar in på ett ganska sjabbigt vandrarhem och hamnar granne med en knäpp kille. Han väcker honom mitt i natten och pratar om ön. Stranden på ön var helt otrolig och det är få som fått uppleva det. På morgonen är killen i rummet bredvid död, mördad och Richard har en karta till ön.

Så på vägen dit möter han Etienne och Françoise. De är ett franskt par som också backpackar sig världen runt. De tar sig till ön och får se stranden. Det visar sig vara ett kollektiv som lever i ett paradis. De odlar sin egen jord, och marijuana. De har en ledare, Sal, som älskar stranden och deras liv. Det visar sig senare att det är en stor nackdel. Trion börjar delta i det vardagliga livet och konstiga händelser utspelar sig.

Det är svårt att beskriva allt för vissa saker måste man se. Vid något tillfälle tänker jag på Apocalypse Now och känslan stannar kvar en stund. Det är en kultbok som blev filmade och filmen har rätt mycket kritik. Så här över femton år senare kan jag tycka att det är en film som visar lite vart Hollywood var på väg. Nämligen knark, för numera röks det rätt bra i filmer. Med rätt bra menar jag mycket. Det röks gräs här och där i filmen. Det till och med odlas. Idag känns det som norm och kan bli så arg. Knarkare ser knappast ut som dessa över en längre tid. Filmen är okej och det är lite pojke upptäcker världen och sig själv. Trevlig men inte mycket mer och jag är glad att jag sett den men det blir nog ingen omtitt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar