fredag 28 juli 2017

Grim av M.K. Eidem



Jag läser ju efter utmaningar ibland och en av dem uppmanar att läsa en bok som har en utomjording bland huvudkaraktärerna. Jag tittade på Goodreads och för någon månad sedan lyckades jag hitta den här boken gratis. Via BookBub kan du ibland få gratis böcker men bara i e-boksform. Det fungerar att göra så och jag tror jag har laddat ned tiotalet böcker. Ska sägas att de är på engelska men det fungerar.

I alla fall då slog jag till. Det var väl kanske inte mitt smartaste val men nu är punkten uppfylld. Boken utspelar sig i rymden. Ett rymdfolk har lite svårt med att föda kvinnor och när de inser att det finns en planet med kompatibla kvinnor som kan föda barn blir det till att hitta den planeten. Grim får i uppdrag att leta reda på jorden och tar med sig tio kvinnor därifrån. Bland annat Lisa, som inte bara har skinn på näsan utan också är mamma till två flickor som måste följa med. Så blir det och utan att någon visste något blev Grim hennes och flickornas beskyddare, och senare make till Lisa. Det är ett stort problem.

Alltså det är inte den bästa bok jag läst. Jag kan tycka att själva handlingen med pojke som möter flicka och missförstånd är ganska okej. Den känner jag igen och det har jag inga problem med. Det som stör mig är att vi är i rymden och de lever som på medeltiden. De har nämligen hästar på planeterna och rider. Samt att de oftast slåss med svärd som i typ Game of Thrones. Nu skulle jag kunna överleva det som ett ologiskt tankefel men det finns en sak som stör mig så hårt att jag blir galen.

Språket är så dåligt att det gör ont. Det är en blandning av presens och imperfekt hela tiden och i det blandas dessutom pågående form i samma mening. Pågående form är något som författaren gärna börjar sina meningar med och det blir som ett epitet istället för något som sker. Meningarna är hur långa som helst utan skiljetecken eller bindeord. Fast det är väl så det är. Boken är läst och jag tycker det var okej. Författaren har gett ut fler böcker och jag är förvånad hur folk gett den höga betyg. Puh, säger jag bara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar