tisdag 7 juni 2016

Kulturkollos tisdagsutmaning: Favoritskogen

Det finns två skogar som jag tänker på när jag ser frågan. Den ena är självklart en verklig skog där jag lekte som barn. Mina farföräldrar hade en stuga i Tiveden och där sprang jag omkring. Dessvärre är det kalhygge där nu så jag har bara lånade bilder från länsstyrelsen i Örebro län.



Tiveden är verkligen trolsk och går du rätt känns det hela som om ett troll ska dyka upp bara sådär. Det vore helt logiskt. Jag kan ju inte gärna ta kort på mina svampställen men de finns där. Svamp är Tivedens guld och nja, där är det djungelns lag som gäller.

Den andra skogen är den som återfinns i Harry Potter. Den benämns ibland som den mörka skogen och ibland som den förbjudna. Där finns allt från kentaurer till jättespindlar. Att det är ett ställe som Hagrid gillar säger allt. Att Ron nästan svimmar vid blotta tanken på spindlarna är ett minne jag fnissar åt ibland. 

10 kommentarer:

  1. Den andra bilden ser nästan ut som något man kan hitta hos John Bauer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst gör den. Det är rätt fint just där.

      Radera
  2. Den förbjudna skogen. :-) Helt, helt underbar i sin läskighet.

    SvaraRadera
  3. Den förbjudna skogen. :-) Helt, helt underbar i sin läskighet.

    SvaraRadera
  4. Svar
    1. Tiveden är rätt fin med skog och tjärn.

      Radera
  5. Fina bilder, skog är rätt fint ju.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan den vara. Barrskog med höga träd är riktigt magisk.

      Radera