söndag 20 oktober 2019

Min bokresa # 60 - böcker jag inte gillar och/eller ger upp att läsa

Camilla på Mitt bokintresse kör med en boktag. Det är frågor och tankar om böcker nästan varje vecka. Den här veckan är böcker som man inte gillar.


Jag ger väldigt sällan upp böcker men däremot tar de då tid att läsa. Det kan ta år att avsluta. Men med åren har jag blivit bättre på att inte avsluta böcker jag inte tycker om. Det finns de som bara får mig att bli arg och då ger jag upp.

Det som gör mig arg är mest att handlingen är knäpp. Alltså det finns massor av knäppa handlingar som jag tröttnar på. Det kan vara vad som helst. Mest när de gör dumma saker eller om det förekommer mobbning i ungdomsböcker. Det är visserligen bra att läsa om men inte om det leder till att barnet i fråga inte får en lösning. Det har skett och gjort mig tokig.

Det kan också vara när författaren har en lite för tydlig moraliserande röst. Jag tänkte läsa Backmans böcker om Björnstad men något fick mig att sluta. Det tog mig ett år att läsa klart boken. Det finns en liten lätt moraliserande tanke i hans författarröst som irriterade mig å det grövsta. Dumt för handlingen var viktig. Var han rädd för att vi inte skulle tycka som han? Eller vad hände? Jag har inte läst något annat av honom sedan dess. Det är nog det jobbigaste när författare får mig att få mig att sluta läsa författaren. Knäppt va? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar