fredag 4 oktober 2019

Helgfrågan v. 40




Det är fredag. Mia på Mias bokhörna har alltid en helgfråga. Så även denna vecka:

Vad tror du kan påverka bedömningen av en bok, förutom innehållet?
Bonusfråga:Vad gör du för miljön?

Jag tror att språket kan påverka mycket. Ett språkbruk som är fel i förhållande till innehållet påverkar mig väldigt mycket. Det går inte att skriva slang i en bok som utspelar sig i en viss miljö. Eller det går men då måste man vara noga med vilken typ av slang. En annan sak tror jag också påverkar är, när jag lyssnar på böcker, hur uppläsaren tolkar en bok. Det påverkar mig väldigt mycket. Det tredje är mitt humör. Låter visserligen lite konstigt men så är det. Jag har kommit på mig själv att i tider av stress ha svårt för töntiga motiv och teman i deckare.

Miljöaspekten kan vara svårt men jag köper svensk mat, som oftast framställs med lite mindre odling. Jag tänker på att köpa ekologiskt när jag handlar. Dessutom sopsorterar jag hårt och försöker att tänka återvinning med mat. Böcker köper jag något färre idag och har köpt en hel del i andra hand när jag pluggar på universitetet. Bibliotek finns visserligen men allt finns inte alltid på alla bibliotek. Alla bäckar små antar jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar