söndag 6 oktober 2019

Min bokresa # 58 - The Boujee Booktuber Tag

Camilla på Mitt bokintresse har en bokfrågeserie som hon hållit med i över ett år. Jag hänger på så gott jag kan. Denna vecka är det en boktag.

1. What is your average monthly budget for books?
Nuförtiden väldigt lite. Jag vill inte spendera hur mycket som helst på böcker men jag har två boktjänster för ljudböcker. Den ena är Nextory och den andra är Storytel. Visst jag behöver inte två men jag delar dem med föräldrar och syster. Storytel har många e-böcker som både jag och mamma läser. Nextory har ljudböcker och många noveller inlästa och där är pappa och syrran mest inne. Det blir väl 350 kr delat på fyra varje månad.

Visst man kan låna på bibliotek men ljudböcker på CD är inte så bra alla gånger. E-böcker är en smaksak och mamma läser mycket som inte finns eller köps in till bibliotek.

2. What's the most you've ever spent in a bookstore?
Jag köpte ett bokband om litteraturhistoria för kanske 25 år sedan. Det kostade 1200 kr och det är nog det mesta. Det använder jag fortfarande så det var ett bra köp.

3. Are you willing to pay full price for a brand new release, or will you wait until you have a coupon or there's a sale?
Alltså få böcker köps när de är helt nya. Jag försöker att bara köpa böcker jag verkligen vill ha. I de flesta fall lånar jag eller köper på rea.

4. Would you rather buy one new book or several less expensive used copies?
Böcker jag vill äga och spara vill jag nog ha nya. Då vet jag hur de behandlas. Böcker jag läser och sänker vidare kan vara andra hand. Det spelar ingen större roll.

5. What do you think is a reasonable price for a new hardback book? A paperback? An eBook?
Jag tycker ibland böcker är för dyra. Visst jag fattar att de kostar att trycka men om de kan säljas för kanske 70 kr på rea och då är det specialtryck för rean. Ja, då förstår ni vad jag menar. Vissa böcker är inte riktigt värda 300 kr i nyutgåva. Pocket och e-böcker känns mer rimliga.

6. Is a signed book worth more to you? How about a first edition?
Nja, om det är en bok som jag köpt och om jag vill ha boken då är väl signeringen viktig. Min syster träffade Colin Dexter för många år sedan och har kvar hans bok med autograf i. Egentligen enbart för att han skrivit i den. Ibland kan det betyda något.

7. What is your most valuable book (sentimental or actual value)?
En av de viktigaste böckerna är en jag ärvt från min farmor. Den har inget ekonomiskt värde. Det är en novellsamling av Selma Lagerlöf. Farmor älskade henne och jag fick den när farmor dog. Den är sommar och högläsning. Därför är den viktig.

8. Will you pay more for a cover or edition you like better?
Nej, det gör jag inte. Det känns onödigt. Däremot om det kommer ut en bok som jag inte har köper jag den upplagan.

9. What physical characteristics does a good quality book have?
Den är stabil i formen. Jag tror det är vad som menas.

10. If you won the lottery, what bookish things would you do with the money?
Åh, jag skulle köpa en lägenhet med inbyggda bokhyllor med glasdörrar. Gärna i mörkt träd. Där skulle mina böcker få stå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar