tisdag 2 juli 2019

Tisdagstrion: amerikanska favoriter

Tre böcker som passar in i temat. Vill du läsa mer, gör det här: Ugglan & boken

Varje tisdag kommer jag att publicera en trio böcker på ett visst tema, och du är varmt välkommen att delta! Knåpa ihop din egen trio, lämna din länk här i kommentarsfältet och hoppa runt på andra deltagares bloggar och ta del av spännande tips. Alla teman finns bestämda i förväg och går redan nu att läsa här (och via länk på Ugglan & bokens startsida). 

På torsdag, den 4 juli, är den USA:s nationaldag, så jag tyckte att "amerikanska favoriter" kunde vara ett passande första tema.

1. Jag gör en klassiker här. Det får bli Unga kvinnor av Louisa May Alcott. Det är och kommer nog alltid förbli en av mina favoritböcker. Gråt och lite mer gråt.

2. Den har några år på nacken men jag måste säga att Ira Levins Fruarna i Stepford är bra. En dystopi beroende på om du är man eller kvinna. Eller så är det samma för båda.

3. Jag tycker väldigt mycket om en ungdomsbok skriven av Joyce Carol Oates som heter Freaky Green Eyes. Det handlar om våld i nära relationer och för USA är den nog provocerande. I Sverige är den också det men många reagerar på den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar