tisdag 28 augusti 2018

Kulturkollos tisdagsutmaning: Nostalgiveckan

Veckans utmaning handlar förstås om minnen eftersom vi pratar nostalgi den här veckan. Och nu vill jag att ni delar med er av era egna kulturella minnen. Ta en titt på listan nedan och välj ut vilka du vill svara på. Alla eller en – du väljer själv! Svara i kommentarsfälten nedan eller på egen blogg (men länka nedan så vi andra hittar till dina svar).

Dina tre bästa låtar att gråta ut till efter att det tagit slut med pojk/flickvännen?
Ja, det skulle väl vara All by myself av många sångare, Celine Dion är en av dem som gör den riktigt bra. Erasures Love to hate you är verkligen passande och lite uppiggande. It must have been love av Roxette.

Första egna inhandlade skivan (SP/LP/CD/whatever men kom inte dragande med spotifylistor, va?) Look sharp med Roxette. LP faktiskt även om det fanns CD hade jag inte riktigt kommit dit än. Den skivan finns inte kvar idag. Den är makulerad :).

Tidstypiska modeplagget/modedetaljen du verkligen minns att du hade och var stolt och glad över
Det är inte jag. Med jag menar jag mode har aldrig varit min grej även om jag var i monokrom fas på åttiotalet. Svart och vitt var inne någon gång och det hängde jag med på.

Den första ”riktiga” boken du läste själv (bestäm själv vad som är ”riktig”, om det innebär mer text eller svårare meningar, men alltså boken du kände att du verkligen var stolt över att ha klarat av). 
Det var nog faktiskt en Lagerlöf i femman. Det var ingen ny bok och språket var verkligen inte lätt men jag var stolt som en påfågel.

Godnattsagan som lästes tusen gånger Jag älskade den grimmska versionen av Askungen där duvorna pickar sönder styvsystrarna och sedan var det saga till som jag inte minns namnet på. De lästes ofta ett tag.

Bokserien du läst om och om igen Jag har för mig att Heidi lästes flitigt och ofta

Det här godiset minns jag! Alla hårda karameller som gick att köpa i lösvikt och så fick man peka på vad en ville ha. De kostade kanske 30 öre eller 50 öre. De var lite dyrare och den med saltlakritssmak var bäst.

Det här är den godaste GB-glassen genom tiderna Lakritspuck från åttiotalet är och förblir godast. Den kom i nyversion för något år sedan men det var inte samma sak.

Filmen ”alla” såg och vad du tyckte om den Dirty Dancing som alla såg och även om jag tyckte om den var den ingen favorit. Tjejer skulle gilla den filmen och jag, jag föredrog Star Wars. Det var inte riktigt okej då kan jag säga. Kan nog citera den senare serien bättre än Dirty Dancing. 

Färger på badrummets inredning där hemma när du var barn? Vi hade ett badrum och en gästtoalett. Den ena var orange och den andra var grön. Sedan blev det åttiotal och mamma bytte ut dem båda mot babyrosa. Numera är allt mitt vitt och så även mina föräldrars badrum. Trender.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar