söndag 12 augusti 2018

Helt klart skulle-tag

Undrar var jag hittade denna. Någonstans för länge sedan i alla fall. Den har legat i utkast ett tag oavsett.

1. En bok som helt klart skulle ha en uppföljare.

Hmm, kanske, det hade ju varit trevligt om Anna Karenina hade fått en uppföljare. Fast nu är det lite kört. Jag hade gärna sett att Jane Austen skrivit en uppföljare till Stolthet och Fördom. Det är ju ändå kända författares favoritfanfiction. P.D James, Curtis Sittenfeld och Helen Fielding har ju liksom tagit sig an historien i en helt annan form. Det är ju fan fiction i ett nötskal.

2. En bok som helt klart skulle ha en spin off-serie.

Jag skulle gärna se en spin off-serie om Hermione Granger. Hon är kanske den coolaste tjejen i fantasyvärlden och borde få mer cred. Trolldomsminister Granger och hennes öden och äventyr.

3. En författare som helt klart skulle ha skrivit fler böcker.

Svårt att säga men det finns väl några som borde skrivit fler. Jag säger Tove Jansson. Hon kan inte skriva för få böcker.

4. En karaktär som helt klart skulle ha blivit tillsammans med någon annan.

Alltså jag tycker ju fortfarande att Hermione Granger inte borde blivit tillsammans med Ron Weasley. Visst han är modig men nja. Slapp lösning tycker jag

5. En bok som helt klart skulle slutat annorlunda.

Åh, vad jag hade önskat att Förr eller senare exploderar jag av John Green hade slutat annorlunda.

6. En bok som helt klart skulle ha ett filmkontrakt.

Jag skulle tycka det vore trevligt om Selma Lagerlöfs böcker filmatiserades igen. Charlotte Cederlunds serie om Idijärvi borde bli en bra filmserie.

7. En bok som helt klart skulle ha ett serie-kontrakt.

En bra serie skulle Denise Rudbergs böcker om Marianne Jidhoff bli. De är ganska bra och lagom mysiga för att vara deckare.

8. En bok som helt klart skulle ha varit skriven ur endast ett perspektiv.

Brutalt tänker jag alla deckare där vi får se mördaren tänka. Jag ids inte. Antingen gör du det ena eller det andra.

9. En bok som helt klart skulle byta omslag.

Det hela gröna omslaget till The Great Gatsby från Penguin. Det är grönt och med gul text. Hur hemskt är inte det? Hemskt.

10. En bok som helt klart skulle behållit sitt originalomslag.

The Fault in our stars bytte omslag när filmen kom. Det kändes fel. Det svenska omslaget är bäst men de andra fungerar.

11. En serie eller författare som helt klart skulle ha slutat efter en bok.

Det finns många, många deckarserier som borde ha slutat för länge, länge sedan. Jag låter resten vara osagt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar