tisdag 27 december 2016

Vi listar 2016

Kulturkollo rundar av året med en lista och det är fritt att delta. Jag tänkte haka på och se vad jag ska svara på. Alla frågor och vad andra tänkt finns här. Min lista blir lite kort men ibland blir det så.

Årets mest oväntade: Presidentvalet i USA. Det finns så mycket jag kan säga men fyra år med Donald Trump får mig att gråta lite i själen.
Årets klassiker: Dödssynden av Harper Lee. Jag är inte helt såld.
Årets historiska: Helenas hämnd av Maria Gustavsdotter som handlar om ett svenskt helgon.
Årets dystopi: The 5th Wave av Rick Yancey. Utomjordingar som invaderar.
Årets nya bekantskap: Himlen är alltid högre av Jonas Moström. Kanske inte superduper bra men avkopplande.
Årets ögonöppnare: Mannen utan väg av Erik Lindegren. Hur han beskriver andra världskriget är annorlunda men trovärdigt.
Årets återseende: Kristina Ohlsson läste jag i en följd sedan hände annat så Paradisoffer blev en nystart.
Årets huvudperson: Lila i Elena Ferrantes Min fantastiska väninna
Årets bifigur: Elena i Elena Ferrantes Min fantastiska väninna. Det borde vara tvärtom men jag tror det är så det upplevs.
Årets filmupplevelse: Fantastic beasts and where to find them Rowling-land är alltid trevligt att besöka.
Årets magplask: Dylan. I rest my case.
Årets skämskudde: Mad about the boy av Helen Fielding. Bridget mådde bättre i början av 2000-talet.
Årets lyckopiller: Lucy Dillon även om det bara blev Tango för vilsna själar i år.
Årets förlag: För mig blev det nog Massolit
Årets TV-serie: Stranger Things.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar