söndag 20 november 2016

Veckans ord på U

Alla alfabet har ett definitivt slut och nu är det bli många väldans kluriga bokstäver kvar. Dagens bokstav känns dock ganska så okej ändå. Veckans bokstav är U och här är de fem ord jag vill att du ska koppla samman med böcker och/eller författare.



ufo

ungdom

underbar

undervisning

ute

Det är få böcker som handlar om ufon. Jag tänker att jag borde läsa mer science fiction. Det är ju något jag gillar men liksom glömmer att läsa.

Jag läser en del ungdomslitteratur och tycker att det är dags för Augustpriset att delas upp i två. Varför barn- och ungdomslitteratur då det inte handlar om samma grupp. Nej, förnya, förbättra och förändra. Det är min kommunsmotto så det kan Augustpriset också tänka på. Förresten, om nu Bob Dylan kan få Nobelpriset borde någon ungdomsförfattare kunna komma i åtanke.

Det finns många underbara böcker. En jag just läst var Elisabeth Östnäs bok Feberflickan. Den var tragisk i sin utformning och fångade mig slutligen.

Undervisning i försvar mot svartkonst förekommer på Hogwarts och ärligt är det nog en plats som jag inte skulle vilja ha. De brukar byta ut lärare lika snabbt som kommunikationsarbetare hos moderaterna. Den otrevligaste av dem, Dolores Umbridge, lämnar inget åt fantasin.

Just nu är det inte snö ute men jag längtar lite. En bok som utspelar sig mycket ute är Hälsningar från Missångerträsk av Martina Haag. Renrace och vedhuggning är det. Snö är det också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar