måndag 21 november 2016

Stand by me


Åh, nostalgin griper tag i mig och jag gråter en skvätt. Jag var elva år när jag såg den här filmen första gången och någonstans inne i mig blir jag en liten tjej igen och tycker att de är rätt rara killarna. Lille Vernon som är lite klumpig och får stryk av Teddy. Gordie som är smart och inte riktigt passar in bland de andra och Chris som är modig och tar hand om andra. Deras färd för att se på en död pojke är också en resa in i vuxenlivet och en betydelsefull utveckling för pojkarna.

Jag älskar den här filmen och det tänker jag nog göra länge. Som alltid undrar jag vad som hade hänt om River Phoenix hade levt idag. Han hade nog kunnat vara en utmanare till många roller som en del skådespelare får. Det är synd. Jag läste någonstans att Jerry O'Connell, som spelar Vern, inte gillar filmen och förbjudit sin fru att se den. Hon tycker om den men han känner sig bara som en fet liten kille. Ja, se minnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar