torsdag 8 september 2016

Veckans ord på K

Veckans bokstav är K och din uppgift är att para ihop fem ord med lika många böcker och/eller författare. Mer kan du läsa här.

Veckans ord är:

kamp

klagomål

komisk

kontrollera

känsla


Jag har aldrig läst Mein Kampf och tänker nog aldrig göra det. Eller jag har läst tio sidor och sedan ville jag nästan dra ut mina ögon. Den borde dock bevaras för eftervärlden så alla kan veta hur dumma vi människor kan bli.

Klagomål är något som jag just nu inte hittar i fiktionens värld utan min egen. De senaste åren har varit så tunga och jag som förstelärare har tagit otroligt mycket ansvar. Så gnälliga som mina kollegor har varit och gått med klagomål till mig. Vissa dagar är min huvudvärk så tung att jag nästan spytt.

Jag läste Manifest för hopplösa av Åsa Asptjärn under sommaren. Den är inte lika kul som den första boken om Emanuel men tillräckligt rolig för att jag skulle skratta rakt ut. Situationerna är ganska så komiska.

I Den fallande detektiven av Christoffer Carlsson försöker Leo Junker ta kontroll över sitt liv. Han befinner sig i ett ganska tydligt missbruk.

När jag ska välja böcker måste jag få en känsla för boken. Annars är det helt svårt för mig att börja läsa.

7 kommentarer:

  1. A.sptjärn känner jag inte till, men Christoffer Carlsson står i min hylla och väntar på uppmärksamhet
    dina kolleger kanske upplever att du är en god lyssnare?
    men jag förstår att det kan vara tungt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carlsson flirtar lite med Sjöwall - Wahlöö i sin första roman om Leo Junker. Det är rätt kul.

      Radera
  2. och ta inte åt dig av andras gnällande

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försöker men ibland orkar man inte stänga ute ljudet.

      Radera
  3. Mein Kampf är nog en av 1900-talets mest betydelsefulla böcker, men sannerligen inte i någon positiv bemärkelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, precis. Inget man direkt tar fram för att läsa en mysig höstkväll :).

      Radera