söndag 11 september 2016

15 år

Idag är det 15 år sedan fyra plan försvann i amerikanskt luftrum för att senare dyka upp både här och där. Jag minns den här dagen. Efter en månad som lärare var jag inte beredd. Det är nog ingen. Jag hade lektion när en elevs telefon ringde. Mobiler var lite mera ovanliga 2001 och jag bad henne att gå ut och svara. Men tja, hon var lite speciell så hon svarade ändå. Först blev hon blek, sedan skrek hon och därefter sprang hon ut. Jag följde efter men hon försvann. Någon dag senare fick vi veta att hennes bror jobbade i WTC men var lyckligtvis ledig den dagen. De fick ingen kontakt med honom av förklarliga skäl. Bra mådde han i alla fall och kom hem till Sverige en månad senare.

Det är det jag minns mest även om det andra också skedde. Tänk att ett terrordåd kunde ge ringar på vattnet i en liten skola som den jag var i. New York är ju en ganska så stor stad. Det finns kvarter där det bor mer människor än i min hemstad. Världen är mindre än du tror.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar