måndag 11 juli 2016

Sigrids hemlighet av Karin Wahlberg



Sigrid föds som en stormannadotter och har alltid trott att hon ska få gifta sig med den hon förälskar sig i. Dock visar det sig att fadern är sjuk och gifter därför bort sin dotter med en mycket äldre och rikare man. Stenkil är knappast en charmig man och på hans gård styr systern. En son ska produceras och Sigrid är den som är utvald. När fadern dör tar modern över styret av gården där hemma och i många år så möts varken mor eller dotter.

Jag gillar boken och undrar alltid vad Sigrids hemlighet betyder. Det kan vara så många av de som kommer i handlingen att jag inte tror på den första. Sigrid blir brutalt våldtagen som elvaåring men det verkar inte riktigt påverka hennes liv så som de andra två. Eller ja, det gör det ju men andra hemligheter är större och kanske också lite farligare att vara ärliga med. Efter läsningen funderar jag mycket på det. Jag tror det är upp till mig som läsare att avgöra vad det kan vara. Det hela utspelar sig i en brytningstid och det är intressant att läsa om starka kvinnor som fortfarande tar plats. Mycket pratas om kvinnor som är fria i det äldre vikingasamhället men här är de fria till viss del. Det kristna har kommit att ta del i vardagslivet och kungen som vill vara kristen är en sådan. De som inte vill blir brutalt förföljda. Att kristendomen har gått runt i sin framfart är alltid intressant att läsa om. Jag hade så velat se mer medicinalhistoria nu när Wahlberg skrev och det finns lite. Konstigt nog blev Sigrid stor vävare. Det hade varit så kul om hon hade klassats som trollkona. Med kunskaper om örter och liknande.

En god läsning i serien Släkten. En måste gilla historiska romaner för att köpa allt fullt ut. Det gör ju jag så god underhållning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar