fredag 21 augusti 2015

Vad vi pratar om när vi pratar om Anne Frank av Nathan Englander


Jag måste säga att vissa av novellerna är bra medan andra inte talar till mig. Detta är berättelser om judiska människor i olika situationer. Den första novellen handlar om två vänner som återknyter vänskapen flera år senare och deras respektive män är med. Det slutar i en diskussion om Anne Frank. Vad skulle de göra om de var tvungna att gömma någon? Skulle de offra sin egen säkerhet för andra. För mig är det bästa novellen. De andra är bra men inte alltid så nyskapande.

Jag tänker att det var god läsning fast det var inte allt som fastnade. Ibland blev jag arg. Det är svårt att läsa om Israel-Palestina-konflikten hur det än må vara. Så är det. Jag rekommenderar boken till alla som vill läsa den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar