lördag 1 augusti 2015

#tonår

Jag läser en hel del böcker för tonåringar. Eftersom jag undervisar på gymnasiet känns det relevant. Det är ganska svårt att hitta böcker som passar elever. Mina är inga storläsare om jag säger så. Några läser till och från en del men sedan har jag dessa som läste böcker i femman och lämnade läsandet där.

Det är inte så att jag är snobb och inte tycker att en kan läsa tidningar men mina elever läser liksom inget. Uppgiften att få dem att läsa är stor och oändligt komplicerad. Ibland händer att polletten faller ned.

Jag gillar tonårsböcker som är smarta. Det finns både och. Johanna Lindbäck tycker jag skriver bra böcker och jag gillar just nu Åsa Asptjärns Emanuel som är rätt så osympatisk. Trenden är ju annars trilogier och där är jag kluven. Jag gillar många och rekommenderar böckerna till olika elever. Just nu läser jag tre olika serier för variation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar