fredag 21 augusti 2015

Kvinnoalfabetet bokstaven B

B som i böcker är dagens bokstav.

1. Vem är din favoritförfattare med för- eller efternamn på B?

Det var svårt tyckte jag. Jag var tvungen att tänka efter riktigt ordentligt. Jag landade till slut hos Birgitta Trotzig. Det är svåra böcker men någonstans finns en tanke om livet som tilltalar mig.

2. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Kathryn Bigelow är regissör och gör ganska mycket krigsfilm. Bara det är normbrytande. Hon är också till dagens datum den enda kvinnliga regissör som vunnit en Oscar för regi. Det är en ganska grabbig tillställning. Så, grattis till henne.

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på B som du har som förebild. Det kan vara en känd eller okänd kvinna inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.

Jag tänker lyfta fram tre kvinnor inom den svenska kyrkan. Jag har alltid levt nära vänner med djup tro. Därför tycker jag svenska kyrkans öppenhet kring vissa frågor är vacker.Tuulikki Koivunen Bylund var biskop i Härnösand innan hon gick i pension. Hon såg till att Ecce Homo ställdes ut i Uppsala domkyrka. Hennes efterträdare heter Eva Nordung Byström som är omgift men ändå biskop. Den tredje är Eva Brunne som är biskop i Stockholms stift och öppet homosexuell. Alla tre visar på förändring och hopp om livet.

4. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på B har du ännu inte utforskat?

Nina Bouraoui är nog dags att läsa skulle jag säga.

2 kommentarer:

  1. Intressant med dina tre B från Svenska kyrkan. Bigelow är spännande. Vi kan klaga på litteraturprisernas manliga dominans, men filmens värld är inte bättre.

    SvaraRadera
  2. Roligt att du tog upp biskoparna som förebilder. Själv är jag svårt förtjust i Tuulikki Koivounen Bylund som jag trycker skriver så himla klokt.

    SvaraRadera