tisdag 4 augusti 2015

#detaljer

Jag hatälskar detaljer i böcker. Efter att ha läst Robinson Kruse både i skolan och på universitet och på svenska och engelska är jag smått allergisk mot detaljer. Ibland kan de ha betydelse men ibland blir jag galen.

Skulle du verkligen vilja läsa om jag skrev hur jag rensar svamp? In i minsta detalj från hur jorden känns till det att en och annan mask kryper ut eller hur lukten skiljer sig åt? Jo, ibland vill jag det men inte alltid. I vissa deckare så förekommer mycket detaljskrivande. Detaljer på en nivå som läsaren kanske inte alltid gynnas av. Hur x tar kaffe, eller y går i trappor eller z gillar att sitta med huvudet på sned när z själv tänker.

Nu låter jag lite gnällig men samtidigt så spelar det väl ingen roll vad jag tycker. Jag gillar vad jag gillar och detaljer kan ibland strykas bort. Samtidigt tror jag att detaljskrivande ibland är en manlig förekomst. Eller manligare. När elever skriver finns en tendens till beskrivande oftare hos mina pojkar. Generalisering, visst men jag upplever det när jag läser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar