söndag 23 augusti 2015

Dallas Buyers Club


Roy är en riktig karl. Han super, spelar, röker och knullar runt. En dag blir han sjuk och måste uppsöka läkare. Det visar sig att han har HIV. För Roy och hans vänner är det helt fel. Det får bara homosexuella män. Eftersom detta är 1980-tal är knarkare en grupp som inte får lika mycket press men som är minst lika sjuka i HIV.

Roy blir sjukare och sjukare och får testa den nya mirkalkuren - AZT. Han blir sjukare av den och det är han inte ensam om. Nu börjar en kamp mot det amerikanska läkemedelsverket. De vill inte godkänna det alternativ som Roy hittar och som håller honom vid liv.

Okej, så det är bra. Matthew Mcconaughey spelar riktigt bra och ser äckligt mager ut. Bäst är ändå Jared Leto som är en vacker men skör transsexuell som också är sjuk. Fast det är liksom lite segt. Jag har inget problem med handlingen men det är liksom inte gripande för Roy är ingen person jag kan anknyta till. Kanske är jag trött på hat. För Roy är ganska hatisk person. Han utnyttjar systemet och visst någonstans finns väl en godhet men det är mycket skrapande där kan jag säga. Mycket, mycket och jag känner att det finns annat att berätta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar