tisdag 28 juli 2015

Singöspionen av Anders Gustafson och Johan Kant



Det är allt lite konstigt att läsa en bok av en person vars blogg jag följt ett tag. Det blir liksom lite knäppt i huvudet. Fast så är det kanske alltid. Detta är dock boken om Sol-Britt Andersson. Hon är kriminalinspektör och bra på det. Just nu har hon och maken Rune semester. Eller ja, han har gått i pension så semester har han alltid. De har köpt en sommarstuga på Singö och den första personen de träffar är grannen Gustaf.

Gustaf är den som berättar om Singömordet för Sol-Britt. Mordet skedde samtidigt som Palmemordet och hamnade nog lite i bakgrunden. En ung soldat knivmördades på Singöbasen och mördaren bara försvann. Detta var på den tiden då försvaret hade stenkoll på Östersjön i allmänhet och ubåtar i synnerhet.

Sol-Britt blir intresserad och börjar nysta utan att berätta det för Rune och barnbarnet Isabell. Isabell har fått följa med och träffar några bofasta och gästande ungdomar. Det är på gott och ont denna bekantskap. Rune flyter runt och är småsur på sin fru med jämna mellanrum. Har en sitt arbete som hobby kan det ju bli så. Sol-Britt har tagit kontakt med Norrtäljepolisen för lite hjälp också detta bakom ryggen på Rune.

Det hela ändrar sig från ett ganska gammalt fall tills dess att en av Sol-Britts grannar hittar en sopsäck med ett lik i. Då tar det ny fart.

Jag läste en del recensioner innan och det är spridda skurar. Det finns lite åsikter om hur gåtan presenteras och det finns också lite åsikter om tempot. Jag gillar faktiskt att gåtan presenteras som den gör för den är knappast fokus. Fokus är resultatet av fokuset och svikna förtroenden i då- och nutid. Jag tycker att tempot är lagom. Det är ju sommar och Sol-Britt ska väl ha semester hon med. Sedan vet inte jag så mycket om polisprocedurer men jag känner att det är trovärdigt i boken och det är huvudsaken.

Det är en charmig bok men samtidigt är det inte djuplodande litteratur. Allt behöver inte vara det. Det ska också vara underhållning. Boken känns som första delen av flera. Slutet liksom indikerade det. En bokhandel nära mig skrev att det är en debut som håller till sista sidan. Jag kan inget annat än hålla med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar