söndag 19 juli 2015

#intryck

Att läsa är att få intryck från ställen du som läsare kanske inte kan ta dig till men detta ska handla om något helt annat.

Jag läste för några år sedan en sommarkurs på Linnéuniversitetet som fortfarande heter Film och litteratur i svenskundervisningen. Den började ganska tidigt i juni och 15 ska ändå avhandlas ganska raskt.

Det handlade mycket om adaption av böcker och jag måste säga att jag lärde mig mycket om hur böcker tolkas när de blir film. Dessutom handlade det mycket om hur valen sker och vad som är fungerande berättarteknik i film mot en bok.

Intrycket från denna kurs var att aldrig jämföra film och bok. Det är två egna medium och det är viktigt att komma ihåg. Så när någon säger att boken är bättre brukar jag numera tänka att det var inte en god adaptation. Det kan vara så ibland. Vi brukar diskutera det i svenskan för det är ju en annan persons tolkning som en måste titta på. Det är inte alltid det stämmer överens med ens eget huvud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar