onsdag 1 juli 2015

#läsro

Konstigt nog kan jag läsa nästan var som helst. Jag börjar och sedan går jag in i mitt läsläge. Det tror jag att jag har från min mamma. Hon är likadan.

Kanske är det för att jag lyssnar på ljudböcker och gör annat samtidigt som läsro för mig handlar om sinnesstämning och inte plats. Det är rätt kul att handla mat och gå och lyssna på en ljudbok. Jag lyssnade på John Greens Förr eller senare exploderar jag och stod och grät i mjölkkylen. Mannen bredvid mig undrade lätt hur det var fatt. Den blicken jag fick när jag förklarat var speciell. Läsro uppstår när jag finner den.

Under några år tappade jag läslusten och det var så svårt att hitta tillbaka men den kom runt 2010 igen och sedan dess har jag läst så mycket jag hinner och vill. Jag insåg hur mycket jag saknat mitt läsflow när det kom tillbaka.

Läsro handlar också om att finna ro i kroppen att läsa. Ibland är jag för stressad och då går det inte. Då är tv ett bättre alternativ. Eller så läser jag för att få ro. Det beror väldigt mycket på omständigheter. Eller att gå ut och promenera och lyssna på en bra bok. Det är avkoppling men också skrämmande. Jag kan inte rekommendera att lyssna på deckare på en höstpromenad i skymningstid. Då tror jag alla är mördare och förföljer mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar