onsdag 16 mars 2022

Veckans kulturfråga v. 11 2022

 


En gång i veckan, på onsdagar närmare bestämt, ställer Linda på bloggen Enligt O en fråga om kultur. Denna vecka är klassiker i fokus och det är två frågor. De lyder så här:


Vilken klassiker som du läste som ung gjorde störst intryck?

Vilken författare och vilket verk tycker du är ett måste i en litterär kanon?


Jag tror att det första var Mor gifter sig av Moa Martinson. Jag tyckte mycket om den när jag läste den och mest för att den var annorlunda. Sedan har ju min farmor läst Selma Lagerlöf för mig sedan jag var fyra så hon får en hedersvärd plats. Fast det var ju mer något jag alltid haft med mig. Martinson valde jag själv. 

Åh, det var en svårare fråga. Jag är lite skeptisk till kanon i skolan. Det begränsar läraren om man som i USA ska läsa vissa böcker. Fast det kan ju finnas en inspirationskanon. Då ska väl vissa böcker läsas vid olika tider i skolan. Kanske läser man Astrid Lindgren i yngre år och på högstadiet Flugornas herre och eventuellt Selma Lagerlöf. Jag tycker nog att Moberg kan vänta. Jag har haft elever som läst hela Utvandrarserien på högstadiet och läslusten dog. 

Kanon är svårt men om jag ska välja en bok får det bli Det går an av CJL Almqvist. Mest för att den handlar om något som var ovanligt för tiden och för att den ändå får räknas som lite normbrytande. Jag har haft elever som tyckt om den. Men snälla förlag, skriv om texterna. Tryck inte bara om era äldre böcker med nya ryggar. Det blir fel. Typsnitten behöver vara annorlunda och lättlästa för att det ska fungera. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar