fredag 7 juni 2019

Helgfrågan v. 23



Det är fredag och tydligen är jag upphov till frågan även denna vecka.

Vilken typisk svensk bok borde man läsa? (fröken Christina)
Bonusfråga: Hur firar ni nationaldagen?

Vilken dum fråga jag gav mig själv. Jag skulle kunna tänka mig att en bok som är typisk svensk är samma bok som Mia förespråkar. Det är Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige av Selma Lagerlöf.

Jag tror att Vilhelm Mobergs böcker är typiskt svenska och då framförallt Utvandrarsviten. Eller så går vi lite modernare och jag tänker Brickenserien av Vibeke Olsson och framförallt Astrid Lindgrens böcker. Men det var ju knappast böcker utan mer författare så jag får stå fast vid Lagerlöf.

Jag firar inte alls. Oftast är jag ledig om det är måndag - fredag och annars vanlig dag. Det blir att göra så lite som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar