tisdag 29 maj 2018

Kulturkollos tisdagsutmaning: För det första, för det andra, för det tredje.....

Denna vecka har Kulturkollo tema magiska tal. Det är något som intresserar mig otroligt mycket speciellt som de magiska talen förekommer så ofta i religionen. Vise män, sju dagar, 12 lärjungar och siffran 6.

Veckans tema är de magiska talen, och givetvis gör jag då veckans utmaning till en sifferövning. Och lika givetvis upprepad tre gånger.

För det första:
Kom på tre bok/filmtitlar som innehåller talet tre.

För det andra:
Kom på tre bok/filmtitlar som innehåller talet sju.

För det tredje:
Kom på tre bok/filmtitlar som innehåller talet tretton.

Den första jag kommer på är Tre av Per Nilsson. Jag tror den kom förra året och handlar om en liten kille som egentligen är besatt av tre. Det är en bilderbok som jag tror mina kompisars barn gillade.

Tre män i en båt är ju en klassiker i dessa sammanhang. Jerome K. Jerome som skriver om tre mäns resa i en båt på Themsen.

På åttiotalet kom ju Tre män och en baby. Både en fransk och en amerikansk version finns. Ingen av dem har åldrats speciellt väl kan jag säga. Jag såg dem för kanske fem år sedan. Tre ungkarlar tar hand om en av männens lilla tjej. De växer som män och blir väldigt omhändertagande.

Den första på sju får bli Se7en. Filmen som nästan är 20 år men som fortfarande kan skrämma mig. David Finchers version av de sju dödssynderna är verkligen hemsk. Bra agerat av alla involverade och vi brukar titta på den för att se hur klassiska teman, från Dante i detta fall, är relevanta i dagens samhälle.

Denise Rudberg skriver i elegant crime-genren. Den senaste heter De sju som såg och handlar om ett brott som utspelar sig över långt tid. Det är egentligen inte brottet som är i fokus utan snarare lite skönt samspel mellan karaktärerna och lite prat om god mat.

En av de mest klassiska sagorna innehåller ju sju. Det är Snövit och de sju dvärgarna. Det förekommer olika versioner av namnet men ett av dem innehåller sju.

Min hemliga dagbok - Adrian Mole 13 3/4 år av Sue Townsend läste jag i slutet av 1980-talet. Det är fortfarande en av de bästa beskrivningarna av en tonårspojkes öden. Jag tror faktiskt inte att någon kille i min klass någonsin läste den. Synd för den är verkligen passande.

Tretton är en film om Tracy, som alltid varit duktig och skött sig i skolan. Så börjar hon hänga med Evie och helt plötsligt är tonårsrebellen närvarande och det är ganska hemskt att vara både Tracy och hennes familj. En berättelse om vad som händer när någon hamnar i problem.

Den andra filmen här blir 13 hours som är en sorts dramatiserad biografisk film om de soldater som försvarade det amerikanska område i Benghazi, Libyen. Den är både ifrågasatt och hyllad. Jag väljer att tro att den är överdriven till ett visst men att det finns vissa saker sanna. Så är det alltid men samtidigt är det en händelse som är värd att fundera kring.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar