onsdag 30 maj 2018

Avengers: Infinity War



Så är det då dags. Alla Marvelhjältar ska samlas i en och samma film. Det är tio år av olika karaktärer som möts upp. Det är nämligen så att Thanos, som sprider skräck i hela universum, nu hotar jorden. Eller universum ska vi säga. Han letar efter evighetsstenarna, the infinity stones, som tillsammans är otroligt kraftfulla och kan ödelägga halva världen.

På jorden finns två stenar och de ska nu försvaras. Tur att dessa hjältar har ett yttre hot mot sig för det är inte alltid så att de kommer överens. Det är ganska storstilad action men jag gillar ändå de lugnare scenerna. Mest gillade jag de scener med Iron Man, Doctor Strange och Spider-Man. Kanske för att det faktiskt pratas på riktigt, för att det drivs framåt, för att det försöker bli en lösning. Jag tycker också mycket om Thors scener för att han får vara den karaktär som beskrevs i förra filmen. Även Bruce Banner är en karaktär jag gillar. Han har sådan ångest att Hulken inte ens vill vara med.

Det låter hårt men så är det. Även i actionfilmer vill jag lite diskussion. Annars är det bara en mängd CGI-scener som det visserligen inte är några fel på men inte bara. Detta är första filmen av två och vi får se vad som händer. Jag sitter och irriterar mig även i denna film på vissa karaktärer. De har för mycket utrymme och dessutom gör de filmen dummare. Jag gillar actionfilm för det balanserar de böcker jag läser. Varför måste då vissa vara så jäkla jobbiga. Det gnager i mig och ibland har jag svårt att förstå hur andra kan tycka att det är roligt eller ens charmigt. Filmen är värd att se och det är verkligen en upplevelse att se denna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar