onsdag 6 januari 2016

#mörker

Jag har lite svårt för vissa deckare/spänningsromaner. Det beror mest på att jag tycker de är överdrivna så till vida att de flesta mördare i Sverige inte är diaboliska seriemördare som läser horoskop eller tänker sig förklara mörkrets makter med hjälp av svåra, nästintill oförklarliga sammanhang. Eller stalkar poliser i den utsträckning som sker. Det finns egentligen inte så många i USA heller som är smarta. Snarare är det människor med ett stort mörker inom sig som mördar för att föda sitt begär.

Fast nu ska jag säga emot mig själv. Jag älskar Bron. Denna suveräna dansk-svenska serie som fick en yngre brittisk-fransk kollega men det är långt ifrån samma sak. Bron är mörk och dyster. Det är nordic-noir som biter sig fast. Detta trots att de beskriver smarta seriemördare. Knäppt va? Jag vet faktiskt inte varför jag tycker det är skillnad men så är det för mig. Eller så är det för att Saga Norén är en så skön karaktär som en bara måste älska. Hade hon varit man hade ingen diskuterat diagnos för då hade det varit mer legitimt. Tänker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar