torsdag 28 januari 2016

Kvinnoalfabetet bokstaven R

Dagens bokstav är R.

Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på R.

Jag gillar Denise Rudberg. Hon skriver visserligen kanske inte de djupaste böckerna i världen men det är ganska lättsmält underhållning och jag tycker att hennes serie om Marianne Jidhoff som är åklagarsekreterare. Det är egentligen inte några mörka deckare men de känns som något skönt avsnitt av TV-serien Mord och inga visor. Lite mysigt tycker jag.

Vilken kvinna på R, död eller levande, tycker du borde få mer uppmärksamhet?

Jag tror att jag skrivit förr att jag älskar glas och formglas. Randi Fisher gjorde sig ett namn att måla på glas och framförallt kyrkoglas. Det är vackert med glas och målat glas. Varför vet jag inte men kanske är det för att ljuset blir annorlunda genom målat format glas.





















Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på R vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Alexandra Rapaport är en skådespelerska som dyker upp då och då. Jag hade turen att se henne på scen i början av hennes karriär och hon är verkligen närvarande som en säger. Hon har också varit med i Kronprinsessan och spelat Tsatsikis mamma.

Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på R har du ännu inte utforskat?

Jag har inte läst något av Rainbow Rowell. Jag tror att jag kommer att gilla henne.

5 kommentarer:

  1. Rainbow Rowell har jag också tänkt läsa!

    SvaraRadera
  2. Rowell hade jag också!
    Och Denise Rudberg funderade jag faktiskt på att ta med...

    SvaraRadera
  3. Glaskonstnärer har jag absolut inte koll på, så Randi Fisher var en ny intressant bekantskap.

    SvaraRadera
  4. Denise Rudberg har jag faktiskt inte läst något alls av. Och det är nog egentligen väldigt märkligt med tanke på att jag älskar svenska deckare.

    SvaraRadera