lördag 16 januari 2016

Kvinnoalfabetet bokstaven P

Bildkälla: www.enligto.se



Nu är det dags igen för kvinnoalfabetet som har haft semester sedan november. Mina svar är som följer:















Vilken kulturell kvinna på P har följt dig länge?

När jag var riktigt liten var jag mycket hos min farmor. Hon var sjukpensionär och mamma och pappa hade inte råd med dagis. Hemma hos farmor hände mycket och en av de saker vi gjorde var att lyssna på musik. Farmor gillade countrymusik och framförallt gillade hon Dolly Parton. Så Dolly har följt mig länge. Jag kommer på mig själv att tycka det kan vara bra ibland. Eller så minns jag farmor.

Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på P.

Jag kommer egentligen inte på någon annan än P.D James. Jag har läst henne men det är både och för mig. Jag gillar hennes Människors barn som handlar om ett samhälle där det inte finns några barn. Det föds inga på naturlig väg.

Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på P vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Jag gillar Pink. Det finns något rebelliskt över henne som jag tycker om.  Hon är också en bra sångerska även om inte faller i allas smak.

Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på P har du ännu inte utforskat?

Siri Pettersens roman, Odins barn ligger och väntar på mig i min platta. Endera dagen ska jag börja för jag tror den kommer att passa mig.

7 kommentarer:

  1. ååå, Dolly Parton glömde jag, en stark kvinna - och inte blond alls...

    SvaraRadera
  2. Siri Pettersen valde jag också på fjärde punkten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns som om det är dags för henne nu :). Kanske för dig med ;).

      Radera
  3. glömde Dolly Parton och P D James!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lätt glömma när det finns många kvinnor att välja på.

      Radera
  4. Dolly Parton javisst och P D James. Siri Pettersen har jag också med på samma punkt :)

    SvaraRadera