måndag 14 februari 2022

En annorlunda allians av Julia Quinn

 


Som de flesta andra blev jag väl nyfiken på Bridgerton-serien när de började prata om den. Så jag och min syster bestämde oss för att läsa serien. Jag kan i skrivandes stund säga att jag kanske inte riktigt tagit mig igenom alla än. Inte syrran heller. Kanske för att serien har sina bottennapp och sina toppar.


Den här boken startar allt och egentligen är det nog Lady Whistledown som är en av de viktigaste karaktärerna i böckerna. Hon har en skvallertidning som alla läser ganska slaviskt. Vem hon är vet ingen men man gissar sjövilt. Den här boken är tillägnat Daphne Bridgerton, äldsta dottern i familjen. Dock har hon svårt att få unga män att intressera sig för henne. Hon är ändå vacker, smart och från en fin familj. När storebrors vän, Simon Bassett kommer tillbaka till London ingår de en pakt. De ska låtsas vara förlovade för att gynna varandra. Hon ska få friare intresserade och han ska slippa att paras ihop med halva Londons societetssinglar. En briljant plan! Eller som man säger...best laid plans of mice and men.


Nja, en blandning av Jane Austen och Bridget Jones är väl ändå häftigt att använda som försäljningsknep. Detta är en romance som utspelar sig i historisk miljö. Flicka är ovanlig men vacker. Pojke lite svårmodig men innerst inne. Detta är ändå en av de bättre böckerna. Serien på Netflix utgår från den här boken i alla fall första säsongen. De är läsvärda men man kan lika gärna inte läsa dem. När man är trött och bara vill lyssna i bilen från och till jobbet fungerar de väl. I måttlig mängd.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar