fredag 11 februari 2022

Bridget Jones dagbok av Helen Fielding

 


Jag gillar Bridget. Ibland tänker jag att det är det närmaste mig någon har skrivit om mig. Ja, inte rakt av. No mr. Darcy hos mig men ändå. Berättelsen är väl känd? Bridget lever i London med sina vänner och söker efter kärleken. På en fest med sina föräldrar möter hon grannens son Mark som är advokat och kanske lite tillknäppt. Livet går vidare och hon börjar ha i hop det med sin chef Daniel Cleaver. Många förväxlingar finns i denna bok. 


Bridgets besatthet med hennes vikt känns lite jobbig. Det verkar vara en grej i böcker av denna typ. Samma sak brukar upprepas nu flera år senare. Fast det är också härligt att Bridget får vara klumpig, lite mullig och som man säger på engelska a total disaster. Fast hon är ju omtyckt just som hon är. 


Det var en härlig omläsning. Jag skrattade och hade trevligt. Jag läste Jane Austen på Linnéuniversitetet och denna var på listan. Den här läste jag nog innan bloggen kom till. Det var med andra ord ett tag sedan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar