onsdag 10 oktober 2018

The Hate U Give av Angie Thomas


Den här boken gör mig så kluven att jag inte vet till mig. Jag läste den med mina elever i åtanke och det kan jag säga var inte en lätt läsning. Det här är ett viktigt ämne men om ens elever bor i små orter någonstans ute i obygden och har en kulturell referens som är relativt smal är detta svårt och tung läsning. Jag vet att litteratur ska utmana men den här boken skulle bara förvirra. Sedan är språket inte något jag hoppar upp och ned av. Visst, det ska vara så här men nej inte för min undervisning. Det får bli en annan bok i svenskan.

Boken handlar om ett mord på en ung pojke i en förort. Han antas vara en gängmedlem och då är det väl mer okej. Kahlil blir mördad av en polis och hans vän Starr är vittne till mordet. Ja, mord ja för det är ganska känsligt och snart blir det bråk för polisen är vit och det är inte Kahlil. Starr och hennes två bröder går på en annan skola där de flesta är vita. Pappan är en före detta gängmedlem och hennes morbror är polis. Hennes pojkvän är vit och hon är arg. Det är med andra ord mycket som händer. Det mest konstiga med den här boken är referenser till Fresh Prince in Bel Air, vilket får mig att undra när det är men med mobiler tror jag närmare nutid än 90-talet.

Här kommer min kritik. Det är väldigt amerikanskt i sina kulturella referenser vilket kräver en hel del kännedom. Konstigt vore det annars men svårläst. Tumblr har jag turen att känna till lite om annars hade jag varit helt borta. Detta gör också boken ganska svårläst utifrån detta. Fast smaken är ju som sagt delad. Jag tycker ämnet är viktigt och känslan i boken är ibland svår. Någonstans hade jag velat tyckt om den mer än vad jag gör. Jag är glad att jag läst den men den var inte så bra som alla tycker den är känner jag. Kanske behöver en ibland läsa utifrån andra ögon och mina elevers ögon är inte alltid lätta att läsa utifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar