tisdag 23 oktober 2018

Kulturkollos tisdagsutmaning:

Veckans utmaning hos Kulturkollo är som följer:

Vi fokuserar på vädret i veckan här på Kulturkollo, vilket självklart märks även i vår veckoutmaning. Jag vill att du berättar om en bok en film och en låt som handlar om väder på något sätt.

Själv har jag på grund av gårdagens inlägg ägnat dagar åt att återupptäcka Crowded House, som gjort flera väderlåtar. Tänk vilka bieffekter bloggande kan få. En annan klassisk väderlåt jag verkligen älskar är The Sun always shines on TV med mina tonårsidoler A-ha. Jag har också påmints om att jag verkligen vill läsa Blå av Maj Lunde och Minnet av vatten av Emmi Itäranta, två böcker där vatten, eller bristen därpå, står i centrum. Film är svårare och det fick bli en del av en film, nämligen den fina väderscenen i Notting Hill, där Hugh Grants karaktär vandrar gatan fram samtidigt som tiden går och årstiderna växlar runt honom.

Ja, väder ja. Det pratas mycket om väder på skolan där jag arbetar. Naturbruksgymnasium med inriktning jord och skog är väldigt väderberoende. Kanske mer än något annat yrkesprogram. Även anläggningsprogrammet är ganska starkt väderberoende.

Det var ju inte mitt arbete jag pratade om utan snarare skulle det handla om väder och kultur. Den första är väl Orups Regn hos mig. Den är ganska fin och verkligen passar när det är lite så där tungt. En bok jag tänker på, som verkar vara ett tema, är Anna Fredrikssons Risk för regn. Vädret pendlar en hel del i denna korta roman om ett nyförälskat par som reser runt till sina respektive barn.

Film som handlar om väder borde ju vara lätt. Så här i klimatdebattens tidevarv får det bli Day after tomorrow där större delen av norra halvklotet blir igensnöat. Kanske inte riktigt vad som spås men vem vet. Väder är i alla fall en mycket viktig del i handlingen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar