måndag 22 oktober 2018

Once upon a time


Det var en gång en tv-serie som började med att en ung kille hittade en ganska ung kvinna. Denna kvinna påstod han var hans biologiska mamma. Hon var tvungen att hjälpa honom för att hans mamma är den onda drottningen och hans lärare är egentligen Snövit och hans mormor. Jösses, när jag börjar berätta känns premissen väldigt konstig men det är så det börjar. Henry är adopterad och son till Emma Swan. Allt Henry säger är sant för att hela sagovärlden har blivit förhäxad av den onda drottningen, Regina, och hamnat i Land without magic. Emma var liten när hon kom hit och Henry är faktiskt född här.

Sedan rullar berättelserna på. Snövit och hennes Prince Charming är Emmas föräldrar och det finns dvärgar, Rödluvan, Peter Pan, Skönheten och odjuret, häxor och nästan allt du kan tänka dig. Det är en ganska stor omtolkning av sagorna men det är okej. För allt är fiktion i alla fall. Då spelar egentligen inte sagans rätta form någon roll. Att de sedan komplicerade med fler världar och andra onda karaktärer känns bara logiskt.

Jag gillar den här serien och förstår varför de gjorde en säsong sju utan de största karaktärerna. Vissa behövde lite mer utrymme för att få växa till sig och utvecklas. Nu är den slut i alla fall och det har varit trevligt att få följa med. Jag rekommenderar den här till alla som gillar retelling som detta är. Snövit är en ganska tuff tjej och kapten Krok är inte den man tror. Jag tror den går att streama på Netflix i sin helhet. Det var där jag såg säsong sju som nog aldrig visats i Sverige annars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar