lördag 22 september 2018

Omläsning eller inte?

Enligt Selmastories, jo jag är lite betagen i deras listor just nu, så finns det några böcker som läses om oftare än andra. Gör du det? Gör jag det? Jag ska undersöka det nu.


1. Sommarboken av Tove Jansson - den har jag bara läst en gång men den är bra. Fast jag föredrar nog Pappan och havet om jag är ärlig.

2. Stolthet och fördom av Jane Austen - jodå, svensk omläsning och även engelsk. Det har hänt mer än en gång.

3. Harry Potter-serien av JK Rowling - omläst och den gången på engelska. Fungerar på båda språken.

4. Den hemliga historien av Donna Tartt - kanske borde jag läsa den en gång först.

5. Skuggserien av Maria Gripe - så många omläsningar som barn. Så många gånger jag läst dessa. Maria Gripe är en mycket bra författare som lite hamnar i skuggan av Astrid Lindgren tycker jag nog ibland.

6. Godnatt mister Tom av Michelle Magorian - läst en gång.

7. Dorian Grays porträtt av Oscar Wilde - nej, aldrig läst faktiskt.

8. Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov - jodå, en gång. Ingen superfavorit men bra är den.

9. Parfymen av Patrick Süskind - nej, inte går det att omläsa denna.

10. Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg - Mmm, har faktiskt inte läst den här.

11. Jane Eyre av Charlotte Bronté - två gånger är väl lagom.

12. Hobbiten av JRR Tolkien - nja, kanske inte.

13. Matilda av Roald Dahl - en gång räcker bra. Jag har väldigt svårt för Dahl.

2 kommentarer:

  1. Av dessa är det Hjalmar Söderberg jag definitivt har läst om, och kan läsa om igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Söderberg går alltid att läsa. Jag läser ju helst hans noveller. Jansson går bra för mig också.

      Radera