söndag 28 januari 2018

Olikhetsutmaningen ljus och mörker

 De senaste veckorna har varit tunga som skrutt. Jag hinner knappt något utan sover en del. Det är nog influensa som inte bryter ut eller jo, har fått munsår så lite sjukdom finns. Det är en version av influensa för mig eller förstadiet. Jag får nog njuta av sjukdom på sportlovet :).

I alla fall var det enligt O:s olikhetsutmaning i torsdag och tänkte svara på den idag. Den ser ut som följer:

Vi befinner oss i mörka januari, men ljuset är på väg. Ungefär en halvtimmes mer dagsljus per vecka just nu runt Göteborg. Veckans ordpar är inspirerat av detta ljus och mörker, vilket självklart kan tolkas både bildligt och bokstavligt.

Jag håller på med litteraturhistoria med mina elever i Svenska 2 just nu och tidigare i veckan pratade vi om Dante och hans helvetesskildring. Tala om mörker. Intressant att fundera på vilka som skulle placerats i den mörkaste delen i helvetet om boken skrivits nu och inte på Medeltiden. Vilka kulturella verk vill du koppla till orden ljus och mörker? 

En av de bokserier jag tänker på när jag tänker mörker är väl Charlotte Cederlunds trilogi om Áili som har starka krafter. Hon försvarar sin mors hemby mot de mörka noaidi som vill illa. Som alltid i fantasy finns alltid gränsen mellan det mörka och det ljusa ganska nära varandra och finns som alltid närvarande i huvudpersonens krafter. Harry Potter är ju en annan som har mörker och ljus i sig och tycker det är jobbigt. För i de flestas sinnen är vi bara ett men ingen är allt igenom snäll eller ond. Vi är alla mittemellan.

Ljus får bli symboliserad av Sommar i det lilla strandbageriet av Jenny Colgan. Förra året läste jag dem vid den här tiden och jag måste säga att det var skönt att drömma sig bort. Den senaste Colgan jag läste hette The Seaside Café och den utspelar sig på sommaren i Skottland med midnattssol. Att läsa om sol är ganska uppiggande för mig.

2 kommentarer: