måndag 22 januari 2018

Bones säsong 1-12



Tänkte du någon gång se dig igenom Bones ska du sluta läsa nu. Så, för detta är en sammanfattning av en otroligt lång serie som har haft sina upp- och nedgångar. Serien handlar om Temperence Brennan och Seeley Booth. Hon är rättsantropolog och expert på ben. Han är FBI-agent och f.d. militär. De träffas första gången före serien men så småningom börjar de lösa fall ihop. Bones, som Brennan kallas av Booth, har ett starkt team och de är gärna med och löser fall.

Det är vad serien går ut på. Att lösa veckans fall men med tiden blir det mer och mer personligt. Brennans bakgrund är allt annat är enkel. Hon lämnades av sina föräldrar ganska tidigt och blev fosterbarn. Hennes föräldrar höll på med olagliga saker och efter några år dyker fadern upp. Med tiden utvecklas också en romantisk spänning mellan Booth och Brennan och tja, här kör vi stenhårt på det. De blir ett par och får barn och får jobba ihop. Hur nu det kan vara så. Det är dåligt manus. Två människor som jobbar ihop, lever ihop och barn ihop ska nog inte göra en av de sakerna.

Det verkar som om FBI är lite halvtöntiga dessutom eftersom ingen typ kan lösa något utan Brennans team. Nu låter jag lite gnällig och det är jag. Med åren spårar denna serie ur och blir väldigt fokuserad på personernas liv och leverne. Dessutom hur många fiender kan en ha? Jag tror att Booth och Brennan hotas personligen till livet kanske fem, sex gånger under 12 säsonger. Det känns lite som overkill.

Efter några säsonger var det tydligt att de skulle köra på romantiken och visst gjorde de det och här gick de bananas. Nästan alla i serien hittar sin partner på samma ställe. Visst, vi lever mycket på våra jobb men när du jobbar med din äkta hälft, är kompis med ett par som du jobbar med och dessutom bjuder alla på bröllop är det lite väl lökigt. Jag älskar veckans fall och hur de löser brotten. Jag förstår Brennans rollfigur bättre än Booths. Han är mer en gnällig amerikan som älskar allt med hemlandet och vill att hon ska foga sig. Nu menar jag foga sig för hans sätt är bästa sättet, underförstått. Det här kan jag ha skrivit förr men det stör mig mer med åren.

Är då serien värd att se? Ja, som kriminaldrama är det definitivt det. Jag gillar fortfarande seriens vetenskapliga del och jag gillar hur de får ihop morden. Annars kan en lika gärna se något annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar