fredag 21 oktober 2016

Veckans ord på Q

Jahaja, det går ju knappt att hitta ord på bokstaven Q, men jag har konsulterat SAOL och kommit fram till följande ord med tillhörande tolkningar vid behov för att göra uppdraget möjligt.



queer

quisling

qigong, eller annan avslappning eller annat kinesiskt …

q-märkning, verkar vara detsamma som k-märkning. Något kulturellt som ska bevaras.

quorn, eller något annat vegetariskt eller varför inte någon annan matkoppling.

Wow, detta låter inte lätt men queer har jag läst i religionen. Queerfeminism eller Queerfeministisk samhällsteori som skulle appliceras på religion. Det var intressant och speciellt att diskutera kvinnliga gudar inom hinduismen enligt ett queerperspektiv. Något speciellt kan jag säga.

Quisling förrådde sitt land men det finns det väl många som gör. Jag tror att begreppet lojal skiftar över tid. Att prata skit om sitt land verkar vara det som är inne just nu. Jag förstår inte det. Jag älskar Sverige och tycker att allt inte fungerar men ser man över helheten är det ett fungerande land. En av mina elever menar att vi lever i en diktatur. Tja, kanske inte. Fast att prata djurrättslagar med en vegan ska man inte göra på fastande mage.

Qigong är ju en trevlig avslappning men jag gillar yoga mer. Det är smidighet och avslappning i ett. Jag har ett program jag gör hemma för att kunna varva ned. Ibland behövs det efter en lång dag.

Gamla vackra hus behöver bevaras. Ibland rivs hus för rivandets skull och vissa hus rivs aldrig. Någonstans måste hus som berättar en historia få finnas kvar. Däremot ska denna q-märkning vara logisk. Alla hus har inte ett värde och om hålet i taket eller golvet så är det kanske dags att fundera på en åtgärd.

Quorn gillar jag inte. Det är nog för att det är en svamp och jag äter bara vissa svampar. Jag äter hellre sojaprodukter men om jag ska äta vegetariskt äter jag helst bara grönsaker. Helst i soppform eller som en riktig mustig sallad. Biffar på morötter fungerar också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar