tisdag 18 oktober 2016

Kulturkollos tisdagsutmaning: Nördar eller noobs

Denna veckas fråga är som följer:

Veckans utmaning är tämligen enkel i sitt utförande, men kanske svår för den som vågar ta den. Det handlar om att komma ut, att erkänna, att vidkännas och stå för sitt nörderi. Vad brinner du för? Vad är du storsamlare av? Vad är din fandom? Vad kan du allt om? Och för all del: när är du noob (d.v.s. nybörjare och dålig, men samtidigt kan du inte låta bli)?

Ja, var ska jag börja? Jag är ju född i en ganska så samlande familj så jag gissar att det finns i blodet. Vi tar väl fråga för fråga eller?

Vad brinner du för? Jag älskar konstglas. Det är något med glas som påminner om luft. Konstnärerna har liksom fångat en känsla, en färg eller något som finns där i det osynliga och gjort det till en vacker form. Glas kan bli hur som helst. Mest älskar jag Ulrica Hydman Vallien och har några jag är särskild stolt över att ha hittat. En skön fågel i glas till exempel. Annars är ju Orrefors serie med arbetare i rent glas vacker. Detta har jag gemensamt med min far som också älskar glas. Se vacker glaskonst är något vi har gemensamt.

Vad är du storsamlare av? Ja, det är väl Ulrica Hydman-Vallien då. Eftersom jag har nästan 300 olika föremål designade av henne. Jag gissar att mina böcker är en god tvåa.

Vad är din fandom? Det är serier. Inte bara serier på TV utan också de gamla tidningsvarianterna. Jag har läst mig igenom ganska mycket om Spindelmannen, Batman, Hulken och andra godingar. Det leder också till att jag sitter och småfnyser mig igenom vissa filmer. Bryan jag tittar på dig nu. Jag kan inte allt men mycket. Det kräver en hel del för att hänga med i alla svängar och alla crossovers. Sedan har ju alla sina favoriter som inte får tolkas om.

Vad kan jag allt om? Jag kan alldeles för mycket om nyreligiösa grupper. Eller sekter om du föredrar det. Som den religionslärare jag är fastnade jag i detta när jag läste religionspsykologi. Det finns något som tilltalar mig och eleverna tycker det är skrämmande, kul och intressant. Då måste man smida järnet :).

När är jag noob? Jag håller på med fotografering men är otroligt okunnig. Det vore kul att lära sig mer.

Egentligen är vi inte alltid nördar? Är inte det kunskapslysten från barndomen som tar sig andra uttryck med åldern? Sedan tror jag att jag är lite som grabbarna i Big Bang Theory. Jag nördar på många områden men återkommer till vissa. Är det inte så för alla? Eller är det bara jag som älskar mycket?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar