söndag 21 augusti 2016

Hon bad om det av Louise O'Neill



Emma är en ung vacker och ganska smart tjej. Hon går näst sista året på high school i en liten stad, och hon är känd för att få som hon vill. Emma är ganska provocerande och klär sig snyggt, flörtar och är utmanande. Vid en fest i slutet av vårterminen går allt överstyr. Emma vaknar morgonen efter hemma på sin trappa sönderbränd av solen och hennes föräldrar är arga. Eftersom hon blir sjuk av solbrännan är hon hemma några dagar. Ingen av hennes vänner hör av sig. Det tar några dagar men så ser hon dem. Hon ser bilderna på olika sociala medier som visar henne och ett antal killar. Något hon inte minns men som de flesta anklagar henne för.

Sedan går allt fort och Emma hänger nog inte med. Jag tror att det kan vara så ibland när världen inte riktigt blir den plats en kan vara i. Emma blir som alla andra tjejer som utsätts för sexualbrott. Hon blir inte trodd, folk tänker att hon får skylla sig själv, eller att hon helt enkelt var med på det. Den lilla staden tar i stort sett parti för en eller annan sida. Emma känner sig dock tom inuti.

Jag läste denna bok fort och mådde faktiskt dåligt. Varför är det så att kvinnan anklagas och ska ses som delaktig och helst skyldig. Hennes liv förstörs så otroligt mycket. Det är tragiskt. Jag tänker på Turkiet där myndighetsåldern för sex tas bort. Medgivande räcker numera och känslan att unga flickor kommer att utsättas får mig att må dåligt. Skulden måste fördelas på den som utför inte den som blir drabbad. Lagar om sexualbrott måste bli bättre, hårdare och lägga ansvar på den som är förövare. Tills den dagen kommer är vi alla bara några handlingar ifrån att bli delaktiga i ett brott där vi borde bli omhändertagna inte ifrågasatta.

O'Neill lyfter en viktig fråga och jag hade önskat att jag kunnat läsa denna bok med mina elever. De är inte riktigt så starka läsare att de orkar sig igenom denna typ av bok. Det skulle dock vara viktiga frågor som kom upp. Läs eller lyssna. Uppläst av Lo Kauppi och mycket väl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar