lördag 20 juni 2015

De första tolv av Justin Cronin


När jag läste Cronins första roman, Flickan från ingenstans, slog det mig att det var så annorlunda mot andra dystopier. Här är det mörkt och kallt och inget går egentligen riktigt som det borde. Amy är dock annorlunda även om hon i denna bok får en ny kallelse.

Det är inte så skräckbetonat denna gång. Det är mer kamp och vissa händelser avslutas och knyts ihop. Det är otroligt komplext att hålla reda på alla trådar. Vissa spänner över 100 år och i vissa fall börjar de redan före utbrottet för att avslutas i nuet 100 år senare. Jag måste ha missat saker från den första boken men samtidigt hände minst lika mycket där som i denna.

Nu lever Peter Jaxon i Texas och arbetar ibland med Alisha och ibland inte. Han tar hand om sin brorson Caleb som bor på barnhem där Amy arbetar. Peter möter återigen Michael efter att ha varit på olika uppdrag under ett långt tag. Detta leder till att han väljer ett annat spår i sitt liv.

Vi får återse Sara som blivit tillfångatagen. Dessutom så får veta vad som hände med Hollis och de tolv är centrala. Eller nja, Carter, Grey och Noll är centrala. De andra är där men har egentligen ingen del i handlingen under lång tid.

Jag måste säga att jag gillar boken men den kändes lite lång. Det är ibland transportsträckor och jag måste också säga att den underliggande religiösa betoningen är något jobbig. 12, korsfästelse och Eva samt frälsning och kanske stör det mig lite. Det vore trevligt att läsa en bok från USA skriven av en manlig författare som inte har en tyst religiös underton. Jag tänker bara att variation förnöjer. David Levithan - I'm also looking at you. Fast det är bra men samtidigt ska tredje boken komma 2016. Det är nästan fyra år efter tvåan. Svårt att avsluta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar