lördag 27 juni 2015

Cockpit


Det kanske är passande att se denna film ett år när normkritiken har varit en del av min vardag. Valle Andersson får sparken som pilot. Han skiljer sig och får knappt träffa sin son. Valle flyttar in hos sin syster Maria och har svårt att få ett nytt jobb. När han söker jobb på ett riktigt lågflygbolag får han veta att de hellre anställer kvinnliga piloter. Desperat som han är söker han arbete i sin systers namn, och får jobbet som pilot.

Nu börjar en tid i Valles liv som är allt annat än lätt. Det är faktiskt inte så underbart att vara kvinna eller man heller för den delen. Människan Valle har ibland svårare för livet än människan Maria. Jag kan väl säga att genom att vara kvinna får Valle lite stake att sätta sig upp mot kvinnor och män i hans eget liv.

Jag gillar Jonas Karlsson så för mig är detta en underbar film. Sedan har Maria repliker som är underbara.

- Jag vet att du är pilot men är du lite dum i huvudet?
Sagt av Maria när kollegan stöter på henne. Eller när grannen stöter på henne trots att han avskyr Valle. Ironin är slående för tittaren. Men vem sade att alla män vill alltid ligga med alla kvinnor, oavsett hur de ser ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar