fredag 4 oktober 2013

Anna Karenina



Har du läst boken blir du kanske lite konfunderad men denna film är tolkad lite speciellt. Kanske är det för att det är en ganska filmad roman. Anna (Kiera Knightley) åker till sin bror Stiva som varit otrogen mot sin fru, Dolly. Hon ska medla och lämnar man och son hemma i St. Petersburg. Hon lyckas och får veta att Dollys syster Kitty är kär och ska gifta sig i greve Vronskij. Det händer inte eftersom Anna och Vronskij hittar varandra och drabbas av den stora passionen.

Att vara otrogen är nästintill ett straff i Ryssland. Eller som en kvinna säger hon bröt inte mot lagarna men mot reglerna. Det är okej för män att vara otrogna men inte kvinnor. Det är ändå en stormande kärlekshistoria som målas upp. Som kontrast beskrivs Levin och Kitty som hittar varandra på ett helt annat sätt. Jag älskar den här boken av Tolstoj och jag tycker att filmen är helt okej. Den kommer aldrig att filmatiseras rättvist. Det enda som stör mig är tolkningen av min Kostia, Levin vill säga, för mig blir det fel. Annars är filmen modig i sin tolkning och jag tror just tolkningen stör en del som sett filmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar