tisdag 31 juli 2012

Narrens uppdrag

Robin Hobb är en kvinna som egentligen heter något annat men det tänker jag inte gå in mer på här. Detta är första boken i en triologi som heter Den gyllne mannen och handlar om två vänner Tom och Lord Gulden eller Sonen och Narren om man ska vara kinkig.

Vi möter en gammal Tom, eller tja medelålders man i alla fall. Han gömmer sig från världen och har Nattöga, sin varg, och Bes, sin adoptivson, som i stort enda sällskap. En sommar vänder upp och ned på Toms liv. Hans läromästare Chade, som lärt honom att bli lönnmördare, kommer på besök och vill att han ska komma tillbaka till slottet. Hans älskarinna Stare kommer på besök och visar sig vara gift. Jinna, en häckhäxa, får reda på hans hemlighet och Bes, hans adoptivson ger sig iväg för att arbeta. En dag kommer Narren till hans gård. De båda har ändrats otroligt mycket.

Men att få Tom att komma tillbaka till slottet är omöjlighet. Utom när ekonomin gör sig påmind och ett stort problem tornar upp sig vid horisonten.

Jag lyssnade och läste lite om vartannat i denna bok. Den är 600 sidor lång men spännande. Jag har inte läst fantasy på många år men den här var bra. Jag ska lyssna på resten när jag får tid. Ola Svärd är en bra uppläsare och jag är glad att jag kan låna Daisyböcker via pappa som har diagnos dyslexi.

Men jag uppmanar alla att lyssna eller läsa denna bok. Värd att ta sig tid för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar