söndag 15 juli 2012

11 frågor en söndag

1. Vem hoppas du ska få Nobelpriset i år?
Jag hoppas att det blir en kvinna. Vem det än nu må vara.

2. Vad ska du läsa i sommar?
Jag ska läsa fanatsy eftersom jag läser en universitetskurs om det.

3. Har du några tips på böcker om Nordkorea till mig? I så fall vilka?
Nej, eftersom jag dessvärre inte läst någon som jag kommer på.


4. Vilken årstid är den bästa årstiden för läsning?
Alla men kanske senhösten när det är mörkt och tråkigt.

5. Läser du om dina gamla favoritböcker?
Nej, utifall att jag inte tycker om dem längre.


6. Från vilken del av världen läser du flest böcker?
Europa. Skulle vilja mer blandat men det hinns inte alltid med.

7. Hur väljer du vilka böcker du ska läsa?
Den hög i bokhyllan som är störst.

8. Hur tycker du att ett bra skolbibliotek ska vara?
Det ska vara ombytligt och mot eleverna. Vilken tonåring vill ha ett bibliotek om att göra en vacker brudbukett.

9. Finns det någon plats du blivit sugen på att åka till efter att ha läst en bok som utspelar sig där?
Ja, till Paris.

10. Hur tycker du att man ska göra för att få barn och ungdomar som inte läser att börja läsa?
Det kräver hjälp och det kräver tid. Det är också ett gemensam ansvar eftersom det handlar om att man inte bara får ett fattigare liv men också att man inte kommer att klara sig lika bra i samhället. Att inspirera är det enda man kan göra och hitta andra vägar till det skönlitterära.

11. Vad läser du när du har feber?
Då läser jag Kalle Anka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar