söndag 22 juli 2012

11 frågor en söndag


1. Vilken är din favorit Astrid Lindgren-karaktär?
Det är Madicken. Hon är en så sprallig tjej. 


2. Om du skulle ordna en blind-dejt åt två fiktiva personer, vilka skulle du vilja få ihop?
Jag tror att Gandalf och Dumbledore vore ett gulligt par.


3. Nämn ett exempel där filmen är bättre än boken.
När lammen tystnar av Robert Harris. Där är filmen guld. 


4. Vilken var din favoritbok när du var åtta år?
Det var nog Junibackens Madick. 


5. Vilken klassiker tycker du bäst om?
Jag älskar Anna Karenina mest av alla.


6. Hur mycket kostade den dyraste boken du har köpt?
Det var nog en Bonniers samlade litteraturhistoria i 12 band för 2000kr. Inte en bok men flera.


7. Hur mycket kostade den billigaste boken du köpt?
Det var en bok om Bellman som kostade fem kr men det var rea så den blev gratis. Jag tror någon inte tänkt där.


8. Kommer du ihåg när du knäckte läskoden?
Det var när jag var fem år och läste Emil själv. Det blev flytande och jag behövde inte läsa högt längre. 


9. Vilken var den första boken du läste helt själv?
 Det var Emil i Lönneberga.


10. Vilken var den första boken du läste på engelska?
Det var mycket svårare att komma ihåg men jag tror det var Anne på Grönkulla eller Unga kvinnor. Jag läste dem samma sommar men kommer inte ihåg vilken som var först.


11. Vilken var din allra första favoritbok?
Den allra första bok jag läste flera gånger var Vibeke Olssons Ulrike och kriget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar