torsdag 30 september 2010

Bokgeografi Italien

Denna vecka landar vi i Italien, ett vackert land med god mat. 



1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Italien eller är skriven av en författare med anknytning dit.


Det är inte en bok men det är en kokbok. För ett antal år sedan fick jag Jamies Italien av Jamie Oliver. Det är en skön bok men kanske inte så nyskapande. Men det handlar om mat och jag älskar mat. Sedan så gillar jag Jamie som är härligt galen på ett gulligt sätt. Sedan måste jag lyfta Italo Calvinos De sammanflätade ödenas lott. Det är en underbar bok men man måste nog gilla lite absurd och metafysisk litteratur för att klara av den.


2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Italien. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.


Caterina Davinio är en ganska så speceill diktare. Hon skriver rätt så mycket dikt men jag känner henne mest genom hennes konst. Den är lite utmananade men jag såg Poem in Red när jag var i Rom. Den kräver sin tittare om man säger så. Men Caterina är född i Italien och har hållit på ett tag. Hon är strax över 50 år och är inte så översatt i Sverige.


3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Italien, som du inte läst, men är nyfiken på.


Roberto Saviano har skrivit Gomorra som handlar om maffian Camorra. Den verkar intressant. Jag tror att Saviano blivit hotad till sitt liv så man undrar ju vad som står i boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar